03/02/17 Resumé: Därför måste byråerna bli mer proaktiva

Proaktivitet är något som efterfrågas till stor del av kommunikationsköparna.

– Kunderna vill gärna se en förbättring hos sina byråer på området, säger Pia Grahn, vd på Regi.

Enligt byråvalskonsulten Sara Farahani Sörlin på Engage Marketing, stämmer resultatet in bra på vad hon ser eftersöks.

– Proaktivitet är något vi bedömer i vår byråvalsprocess, både vad gäller teamet och om kulturen på byrån stödjer detta. Avsaknad av proaktivitet ligger dessutom alltid högt upp när våra kunde kommer till oss och är missnöjda med sin befintliga byrå, säger hon.

 

Max Aperia, byråvalskonsult hos Sveriges Annonsörer, är av samma uppfattning.
– Proaktivitet är något som efterfrågas i samarbetet, att man önskar sig det av en byrå. Jag tycker att byråerna kan bli bättre på det. Det handlar om att möta kundens förväntan på proaktivitet, visa uppmärksamhet, ta initiativ och komma med tankar och idéer. 

Här är topp tre förbättringsområden, enligt kunderna
Proaktivitet: 29 %
Digital kompetens: 27 %
Kunskap om kundens marknad: 25 %

Läs hela artikeln på resume.se