Årets Byrå Sverige är en årlig bransch- och kundstudie som kartlägger hur nöjda Sveriges största kommunikationsköpare är med sina byråer. Studien startade år 2000 och är idag den största studien i sitt slag. Idag genomförs Årets Byrå även i Finland och Norge.

Kunderna till byråerna utvärderar sina byråer anonymt och bidrar med sina insikter om samarbetet. Sammanlagt får vi in tusentals svar av köpare av kommunikationstjänster varje år.

Årets Byrå genomförs av Regi och studien stöds av KOMM, Sveriges Annonsörer, Sveriges Mediebyråer, Sveriges Marknadsförbund, Sveriges Kommunikatörer, Swedish Content Agencies samt Sponsring och Eventsverige (SES).

Resumé är mediepartner och arrangerar Årets Byrå-galan.

 

Publicering av resultat

De byråer som har högst kundnöjdhet uppmärksammas på det årliga Årets Byrå-eventet. Regi publicerar endast resultaten för de byråer som är topprankade, inte övriga.

 

Deltagande och kvalificeringskrav

Det är kostnadsfritt att delta i Årets Byrå Sverige, däremot måste man uppfylla vissa kvalificeringskrav för att kunna vara med. Ni hittar kvalificeringskraven och information om hur ni anmäler er här.

 

Tidsplan

  • Augusti: Deltagarna mailar in sina kundlistor till Regi.
  • September – november: Studien genomförs via mail och telefonintervjuer.
  • December: Regi publicerar deltagarlistan, dvs de byråer som kvalificerat sig.
  • December/Januari: Regi publicerar nomineringslistan, dvs nominerade byråer inom respektive kategori.
  • Februari: Vinnarna i Årets Byrå utses på den årliga galan
  • Februari – maj: Regis kunder får sina kundrapporter och presentationer.

 

Validering av resultat

Resultaten för en enskild byrå i termer av uppnådd kundnöjdhet kontrolleras mot andra variabler i undersökningen samt de kvalitativa omdömen som respondenten har uppgivit om den specifika byrån.

Avvikelser som har reliabilitetspåverkan har antingen korrigerats, inte medräknats eller kontrollerats med den enskilde respondenten.

Kontroll har också skett om det inom ramen för en byrås resultat förekommit kraftiga avvikelser från enskilda respondenter som kan påverka slutresultatet.

 

Kundrapporter med resultatet

Majoriteten av byråerna som deltar i Årets Byrå Sverige beställer sin byråspecifika kundrapport med resultatet från studien. Rapporten ger god insikt i kundernas upplevelse av samarbetet vilket hjälper byråerna i deras fortsatta förbättringsarbete. Om ni är intresserade av att beställa en rapport så kontakta gärna någon i Årets-Byrå-teamet.

 

Personuppgiftspolicy

Vi är väldigt måna om att personuppgifter behandlas på ett korrekt och säkert sätt. Ta del av vår personuppgiftspolicy här: PUP Kommunikationsbyråer

 

Vill du veta mer?

För mer information kontakta någon av oss i projektteamet.