Årets Byrå är en årlig bransch- och kundstudie som kartlägger hur nöjda de största kommunikationsköparna är med sina kommunikationsbyråer. Studien genomförs av Regi och startade år 2 000 i Sverige. Idag genomförs studien även i Finland och Norge och är den största studien i sitt slag. 

Kunderna till byråerna utvärderar sina byråer anonymt och bidrar med sina insikter om samarbetet. Sammanlagt får vi in tusentals svar av köpare av kommunikationstjänster varje år.

Årets Byrå Sverige stöds av KOMM, Sveriges Annonsörer, Sveriges Mediebyråer, Sveriges Marknadsförbund, Sveriges Kommunikatörer, Swedish Content Agencies samt Sponsring och Eventsverige (SES).

Resumé är mediepartner och arrangerar Årets Byrå-galan.

 

Publicering av resultat

De byråer som har högst kundnöjdhet uppmärksammas på det årliga Årets Byrå-eventet. Regi publicerar endast resultaten för de byråer som är topprankade.

 

Deltagande och kvalificeringskrav

Det är kostnadsfritt att delta i Årets Byrå, däremot måste man uppfylla vissa kvalificeringskrav för att kunna vara med.  Kvalificeringskraven, och information om hur ni anmäler er till Årets Byrå Sverige, hittar ni här.

 

Tidsplan Årets Byrå Sverige

  • Augusti – september: Deltagarna anmäler sig och skickar in sina kundlistor till Regi.
  • September – november: Studien genomförs via mail och telefonintervjuer.
  • December: Regi publicerar deltagarlistan, dvs de byråer som kvalificerat sig.
  • December/Januari: Regi publicerar nomineringslistan, dvs de topprankade byråerna inom respektive kategori.
  • Februari: Vinnarna i Årets Byrå utses på den årliga galan
  • Februari – maj: Regis kunder får sina kundrapporter och presentationer.

 

Validering av resultat

Resultaten för en enskild byrå i termer av uppnådd kundnöjdhet kontrolleras mot andra variabler i undersökningen samt de kvalitativa omdömen som respondenten har uppgivit om den specifika byrån.

Avvikelser som har reliabilitetspåverkan har antingen korrigerats, inte medräknats eller kontrollerats med den enskilde respondenten.

Kontroll har också skett om det inom ramen för en byrås resultat förekommit kraftiga avvikelser från enskilda respondenter som kan påverka slutresultatet.

 

Kundrapporter med resultatet

Majoriteten av byråerna som deltar i Årets Byrå beställer sin byråspecifika kundrapport med resultatet från studien. Rapporten ger god insikt i kundernas upplevelse av samarbetet vilket hjälper byråerna i deras fortsatta förbättringsarbete. Om ni är intresserade av att beställa en rapport så kontakta gärna någon i Årets-Byrå-teamet.

 

Personuppgiftspolicy

Vi är väldigt måna om att personuppgifter behandlas på ett korrekt och säkert sätt. Ta del av vår personuppgiftspolicy här: PUP Kommunikationsbyråer

Regi skickar även personuppgiftsbiträdesavtal för de byråer som deltar i Årets Byrå.

 

Vill du veta mer?

För mer information kontakta någon av oss i Årets Byrå-teamet.