Publicerat den 1 februari. Läs artikeln online här.

Proaktivitet har alltid legat högst på kundernas önskelista till sina byråer. Men i år har digital kompetens klättrat till förstaplatsen, enligt Regis studie inför Årets Byrå.

Digitaliseringen sprider sig från bransch till bransch. Traditionella företag skriker efter kompetens för att hänga med i utvecklingen och inte bli omsprungna av snabbfotade uppstickare. Således är det kanske inte konstigt att digital kompetens ligger högst upp på listan över de områden som kommunikationsköpare vill att deras byråer förbättrar.

– Under de senaste åren har proaktivitet legat i topp som det enskilt viktigaste förbättringsområdet. Men den digitala transformationen påverkar allt och alla och landets kommunikationsköpare anser nu också att detta är det viktigaste för landets byråer att bli bättre på, säger Pia Grahn, vd för analys- och konsultföretaget Regi, som står bakom branschstudien Årets Byrå.

Proaktivitet har tidigare legat i topp, men har i årets Regi-undersökning har egenskapen halkat ner till tredje plats. Förra året uppgav hela 29 procent av respondenterna att proaktivitet är det viktigaste att förbättra. I år har siffran minskat till 21 procent, jämfört med 24 procent för digital kompetens.

Viktigast att förbättra 2018:
Digital kompetens 24%
Kunskap om era slutkunder/målgrupper 22%
Delad tredje plats:
Proaktivitet 21%
Kunskap om er marknad 21%

I studien definieras frågan om digital kompetens som: “Byråns förmåga att hålla sig uppdaterad kring den digitala utvecklingen och förstå kommunikation i digitala kanaler samt tillämpa digitala lösningar på ett optimalt sätt.”

– Digital kompetens är ett brett område och även om många byråer är synnerligen duktiga på det digitala så skulle jag råda alla kommunikationsköpare att tillsammans med sin byrå diskutera och definiera vad “digital kompetens” betyder just för dem. Annars finns en risk för missförstånd och felaktiga förväntningar, säger Pia Grahn.

Bland de kunder som i studien defineras som missnöjda med sin nuvarande leverantör är dock proaktivitet fortfarande det främsta förbättringsområdet.

Missnöjda och mindre nöjda kunder – viktigast att förbättra:
Proaktivitet 35%
Digital kompetens 27%
Kunskap om er marknad 23%

FAKTA/Om studien:
Årets omgång av Årets Byrå, den 18:nde i ordningen, baseras på samlade omdömen från närmare 2500 kommunikationsköpare som har fått utvärdera sina befintliga byråer. Vinnarna i Årets Byrå koras den 21 februari på Münchenbryggeriet i Stockholm.