Datadrivna byråer och martech-konsulter får egen tävlings-kategori i Årets Byrå.

Analysföretaget Regi Research & Strategi, som står bakom den årliga branschstudien Årets byrå, bedömer att allt fler traditionella byråer har byggt ut sitt kunnande inom datadrivet. De senaste åren har det tillkommit flera nya byråer på marknaden med data & teknologi som sitt huvuderbjudande.

Utvecklingen på de nordiska marknaderna gör nu att disciplinen får en egen kategori i Årets Byrå.

– Vi vill lyfta fram den snabba förändringen i branschen genom att lansera denna nya viktiga kategori. Värdet av företagens eget data har gått upp och det behövs allt mer teknologi för att kunna skapa affärsnytta av detta, säger Robert Skölfman, vd på analys och konsultföretaget Regi i en kommentar.

Eftersom kunderna själva anger vilken tjänst som köps in från byråerna skapas kategoritillhörigheten. Inom Marketing Data & Technology ingår hantering av big data och tillhandahållande av tekniska och strategiska lösningar i samband med detta.

– Alla kommunikationsföretag och techbolag som hanterar dessa frågor är välkomna att delta i studien, avslutar Robert Skölfman på Regi.

I Sverige har snart ett 10-tal byråer redan anmält sitt intresse.

ANDREAS RÅGSJÖ THORELL

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se