Glada nyheter för byråerna: Rekordfå marknadschefer vill byta

De senaste fem åren har bytesbenägenheten stadigt minskat bland köparna. Det visar Regis årliga studie som Resumé har fått ta del av. Men de största byråerna kritiseras för sina höga priser och bristande engagemang.

Publicerat i Resumé den 18:e januari 2017. Läs artikeln hela artikeln här.

År 2014 var 23 procent av kommunikationsköparna missnöjda med sin befintliga byrå och funderade på att byta ut den. År 2018 har den siffran minskat till 14 procent, vilket är en rekordlåg nivå.
– Detta ett fantastiskt gott betyg till landets byråer. Relationerna mellan byrå och kund verkar ha blivit mycket bättre överlag, säger Pia Grahn, vd på Regi som ligger bakom studien.

Bytesbenägenheten är ett bra mått på hur väl byråerna lyckas leva upp till sina kunders krav och förväntningar. Att så pass få marknads- och kommunikationschefer går i pitchtankar får betraktas som ett gott betyg åt branschen som helhet.
– Vi är faktiskt förvånade själva. Bytesbenägenheten i branschen är nere på rekordlåg nivå, säger Pia Grahn.